Na het vertellen van het verhaal en de nodige vragen en de kritische kijk tijdens het verhaal, ( krijgen de mama en papa van Raponsje nog andere kinderen en waar was het paard toen de prins uit de toren werd geduwd? Raponsje is toch een rare naam en is dat echt gebeurt?) praatten we over onze gevoelens. Er waren toch een paar muisjes bang van de heks, andere vonden het een droevig verhaal maar waren blij dat het een sprookje was en op het einde "En ze leefden nog lang en gelukkig" kwam.
Ik had in de klas hoekjes gemaakt met verschillende materialen:
In 3 D
- grote plastiek blokken
- grote en kleine houten blokken
- lego blokjes
- enkel duplo blokken
- magisch zand
- buisjes
In 2D
- hamertje tic
- mozaïkjes
De opdracht was: bouw samen een goede stevige hoge toren.
Super om samenwerking, inzicht en bouwvaardigheden te zien groeien. (een stevige basis onderaan, in verband bouwen,...) heel de week werd en nog druk verder gebouwd en materialen gecombineerd.
(Na hun kritische kijk op het sprookje, weer een fiere juf met haar kleine ingenieurs)
eerst apart |
dan samen |
Leren in verband bouwen |
gewoon een zo hoog mogelijke toren |
een kasteel met hulp van juf en twee super bouwers |
gekke torens bouwen |
een buisjes hoge toren, begeleid door juf, maar het begrip even lang wordt flink ingeoefend |
samen werking in actie ! |
samenwerkingsresultaat |
Raponsje in haar toren |
Fiere bouwers |
Wanneer gaat de toren vallen, |
Zo is de toren stevig, maar minder hoog |
eerst alleen, dan samenbrengen.. mooi he! |
Na al dat bouwgeweld, gingen we dinsdag beter naar Raponsje kijken. Haar haar nodigde uit om een kappershoek te maken, met plasticine leren vlechten om later met echte wol aan de slag te gaan.
Links over, rechts over als mantra werden er mooie vlechten gemaakt bij juf Christine.Terwijl er bij juf Els in verband werd gestempeld met een lego blokje.
En als je deze twee samen voegt, krijg je dit:
Hier de voorbereiding: stempelen
En het leren vlechten (en andere gekke kapsels verzinnen) met plasticine
En het kapsalon
Woensdag keken we beter naar de Prins/ ridder en zijn kasteel. Informatie haalden we uit boeken.Weer per twee kijken en vertellen tegen elkaar, boekjes werden doorgegeven en daarna volgde er een kringgesprek over wat ze hadden gezien en al wisten over ridders en hun kastelen.
Ik vertelde over riddertoernooien en de beste kreeg een kus van de jonkvrouw (maar vele meisjes hoorden toch liever een prinses)We organiseerde een riddertoernooi met stokpaard - lans ( bezemsteel) en ringwerpspel
Pff dat was echt moeilijk! Enkel Mauranne gooide een ring over een stokje (of was het omdat ze vals speelde (of juist slim) en haar lans gebruikte als verlenging van haar arm? ) Ook ik werd uitgedaagd door mijn koene ridders en toen het mij zelfs niet lukte, wisten ze.. ridder zijn was echt moeilijk.
Terug binnen gingen we met de kastelen, kleine popjes in gesprek met elkaar. En maakten de leeuwen en giraf ridders en kastelen puzzels. Er werd even wat afgezucht, want dat was ook moeilijk.
1 puzzel met 4 mogelijkheden.. niet gemakkelijk.. |
Nell kreeg niet genoeg na een puzzel van 50 stks en maakte de puzzel van Sneeuwwitje van 60 stks! |
leuke conversatie... |
We oefenden ook om samen te verwoorden... nabouwen van het Rapsonjes bos..
Rond de bouw staan alle rode blokjes |
Controleren |
Neen Elias, ik bedoelde dat je de blokjes ook in vakje bovenaan moest zetten. |
Als aflsuiter van woensdag keken we naar de dvd "Sprookjes uit de Efteling" het verhaal Raponsje. Zo in het écht de heks zien, was toch nog griezeliger!
Donderdag kreeg juf An meerdere malen een krop in de keel rond het dagthema houden van. Het hoogte punt als afsluiter met het verhaal: "Raad eens hoeveel ik van je hou?"
Vrijdag heksen en drama dag. Ik speelde eerst het verhaal nogmaals (met inbreng van alle kleuters) via de poppenkast. Daarna was het de beurt aan hen . Ook werd er in de heksenhoek, en in de Raponsjeshoek verder gedramatiseerd.
Spinnensoep |
Raponsje |
Kijk juf! Raponsje mooi! |
En ze leefden nog lang en gelukkig...
Juf Els
Geen opmerkingen:
Een reactie posten